Cum a fost la Stufstock 2008

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Unii spun ca Stufstock-ul s-a stricat, altii ca s-a profesionalizat. Nu mai este, ca la inceput, un festival cu trupe preponderent romanesti, gratis, cu scena pe malul marii. Pe de alta parte, mai are mult pana sa ajunga la nivelul unui festival mare, gen B'Estfest sau chiar Peninsula. Poate nici nu-si propune asta, dovada line-up-ul care a mizat mai mult pe calitate decat pe comercial si care a adus artisti care, cel putin pentru Romania, ar putea fi considerati de nisa.

Publicul n-a fost atat de numeros cum ne asteptam, maxim au fost undeva putin peste 1500 de persoane, dar doar in primele doua seri.

Ziua 1

Prima zi a fost probabil si cea mai agitata. Vama Veche si-a triplat numarul de turisti, plaja s-a umplut de corturi, strazile misunau de oameni.

Festivalul a debutat cu Crowfish, o trupa venita de la vecinii bulgari. A fost suficient de bunicica incat sa semnaleze tuturor ca Stufstock 6 a inceput, dar insuficient cat sa stranga o multime mare.

Au urmat apoi cei de la Konqistador. Am ciulit putin urechile cu sunetul lor electro-punk-industrial si ne-au mentinut atenti prin jocul de scena al chitaristului, care alerga de colo - colo cu chitara pe cap si cu muschii dati cu ulei. Totusi, vocea solistei a nedumerit persoane din public, care abia spre final au remarcat feminitatea acesteia.

Stufstock Konqistador

Stufstock Konqistador

Survolaj a sunat cunoscut pentru cei stransi in fata scenei si familiar pentru toti ceilalti ascultatori de muzica veniti la festival. A fost interesant, chiar daca nu ne spuneau prea multe atunci cand anuntau de pe ce album sunt piesele. Eram mai interesati sa aflam carei piese ii apartin acordurile, pentru ca au facut destule cover-uri.

Survolaj

Apocalyptica a inregistrat recordul de audienta, fiind trupa care a avut parte de cel mai numeros public din cadrul festivalului. Daca pana atunci atmosfera era usor apatica si oameni doar stateau si ascultau linistiti cantecele trupelor ce se straduiau sa faca show pe scena, la aparitia finladezilor lucrurile s-au schimbat.

Apocalyptica @ Stufstock 2008
Nici nu s-au asezat pe scaunele lor in forma de violoncel si deja oamenii isi pregateau vocile si isi dadeau drumul la plete. Thrash metal-ul  parca nu a sunat niciodata mai bine decat in seara aceea, la Marina Park, cantat la violoncel. Au luat cantece de pe aproape toate albumele si ne-au incantat cu Grace, Somewhere around nothing, Nothing Else Matters, Betrayal, Seek and Destroy, Enter Sandman, Hall of the Mountain King si au incheiat cu Seemann (Rammstein).

Apocalyptica @ Stufstock 2008
Apocalyptica @ Stufstock 2008

S-au cerut bisuri, s-a aplaudat intens si s-a dat din cap cat s-a putut. Apocalyptica a facut un spectacol reusit, in fata unui public de festival pe care l-a cucerit in intregime. Cei care au prezenti si la Metallica au avut ocazia sa isi aduca aminte de concertul lor de acum trei saptamani si sa cante la fel de insufletit pe Seek and Destroy si Nothing Else Matters, chiar daca intr-o varianta ceva mai soft.

Cei de la Air Traffic au avut o sarcina grea - sa retina cati mai multi oameni la Marina Park si sa nu se faca simtita lipsa violoncelelor. Cu al lor indie-brit-pop au avut priza la publicul tanar, in special la tinerele care i-au aclamat tot concertul. Cumva totusi, schimbarea brusca de stil s-a impus si multi oameni s-au retras spre plaja.

Air Traffic @ Stufstock

Ziua 2

ExNN
, o trupa din Republica Moldova, nu ne-a spus mare lucru, parca prea se chinuiau sa para interesanti, desi nu erau. Sunau destul de plat, desi combinau mai multe stiluri, si nu au reusit sa se evidentieze, cel putin in ochii nostri, prin nimic, in ciuda rochitei cu floricele a solistei si a kiltului bassistului.

stufstock

Concertul dEUS, pe de alta parte, a fost unul exceptional. Trupa lui Tom Barman a facut atat un show memorabil, desi fara prea mare interactiune cu publicul. Ne-au cucerit in primul rand printr-o muzica complexa si elaborata, nici o piesa nu s-a asemanat cu alta, iar cei care ii asteptau de mai bine de zece ani nu au fost dezamagiti.

Din setlist: Serpentine, For the Roses, The Architect, Nothing Really Ends, Bad Timing. Dar unde a fost Little Arithmetics?

stufstock

stufstock

La Kultur Shock totul a explodat. Ce pot sa faca pe scena doi bosniaci, doi americani, un bulgar si un japonez? Asta da soc cultural, soc vizual si soc auditiv. Kultur Shock au trezit publicul din contemplatie si l-au pus pe jumping mode. Ritmuri balcanice, ritmuri folk, etno, ritmuri gipsy, cine mai intelegea ce fac ei acolo? Kultur Shock erau o salata absolut delicioasa, reconfortanta si plina de vitamine.

stufstock

Pe vitamine pareau si ei, mai ales Gino Banana, pe numele lui din buletin Srdjan Yevdjevich, care era ca un guru poruncitor al bunei noastre dispozitii.

stufstock

A urmat trio-ul compus din Gerald Gradwohl, Josef Lackner ┼či Farid Al-Shami, ce mai vizitase Romania in luna mai. Probabil ca le-a placut de s-au intors. Noi, pe de alta parte, inca in priza dupa Kultur Shock, a trebuit sa ne adaptam schimbarii de ritm - de la demente balcanice la groove australian e doar un pas, dupa cum se stie.

stufstock

Din trupa lui Gerlad l-am apreciat in special pe Josef Lackenr, care ne-a facut sa ne miscam de pe un picior pe altul va niste tufisuri in bataia vantului. Vant care, in final, ne-a zburat pana pe plaja, unde ne-am gasit odihna si ne-am astamparat setea la sfarsitul unei alte zile de Stufstock.  

Ziua 3

A fost putin surprinzator ca ziua dedicata jazz-ului a fost sambata, cand, teoretic, publicul ar fi fost cel mai numeros. N-a fost sa fie asa, la Marina Park era doar o mana de entuziasti, cunoscatori ai muzicii si cativa gura-casca, ce dormeau pe izoprene.

Prima trupa care a urcat pe scena a fost The Others, pe care am avut ocazia sa ii vedem de destule ori vara asta, ba pe la Peninsula, ba prin cluburi. Asistati, ca de obicei, de Mihnea de la Luna Amara, oamenii au reusit sa introduca grupul de ascultatori in atmosfera serii - desi, pana la sfarsit, ei s-au dovedit cei mai energici din tot line-up-ul de sambata.

stufstock

De Farfarello parca auzisem ceva de la Stuful trecut. Nu i-am vazut atunci, de aceea, cand pe scena s-au urcat Mani Neumann si Josef Kappl (ex?-Phoenix), am  ciulit brusc urechile, mai ales ca cei doi au prestat fara tobar. Nu am regretat insa nicio clipa absenta acestuia - Kappl si chitaristul german au fost ceas, acompaniindu-l cu mare clasa pe un Neumann la fel de agitat si de viu ca si cand se afla pe scena cu Phoenix (in ciuda lipsei de contrast cu un Covaci semi-mumificat). Am auzit Ciocarlia, plus multe alte piese cu un sound ce pacatuia poate doar prin apropierea prea mare de trupa copilariei parintilor nostri.

stufstock

Cel mai mare soc pentru urechile celor neavizati a fost insa, clar, Harry Tavitian. Cine l-a mai ascultat a zambit ingaduitor si a ciulit urechile la pianul avangardist al mosuletului misterios si supt la fata, cu ciupilica si haine ciudate (ca si tobarul satmarean Cserey Csaba). Muzica lui ne-a amintit cand de jazz-ul new-yorkez, cand de un copil care a descoperit pianul bunicii.

stufstock

Capul de afis de sambata, Jean-Luc Ponty si vioara lui electrica au sunat cu totul altfel decat ne asteptam. Impreuna cu The Atacama Experience, piesele interpretate de Ponty au avut un sound modern, care amintea de muzica ambientala si new age mai degraba decat de jazz fusion.

stufstock

Concluzii:

Din pacate, targetul Stufstock-ului nu este tocmai potrivit pentru un astfel de gen, mai ales sambata seara. Oamenii asteptau ori line-up-ul traditional, trupele romanesti alta data nelipsite de la un festival, ori line-up-ul de supervedete impus de evenimente ca B'estfest. N-a fost nici una din variante.

Optiunile romanesti de pe scena mare au picat fix pe langa (Survolaj??), iar trupele de afara, poate cu exceptia formatiilor dEUS si Apocalyptica, nu au avut rasunetul necesar pentru a atrage vamaiotul de rand, care se inghesuie in fata sa dea din cap si care face, de fapt, un succes dintr-un astfel de festival.

Cine s-a ocupat de Stufstock anul acesta a pierdut din vedere faptul ca micile rafinamente, pe care unii le numesc snobisme, din Bucuresti nu sunt, in niciun caz, reprezentative in cazul unui eveniment de asemenea amploare, mai ales in Vama Veche. De unde si cei (poate) 1500 de oameni prezenti la Marina Park anul asta. 

O bila alba pentru organizare, care a tinut cont de cerintele spectatorului de festival in Vama. Nu au fost cozi, nu au fost pauze intre concerte, s-au auzit bine, s-a mancat excelent si s-a baut la discretie.

Spiritul ecologist a adiat bine in aer, am semnat petitii, am citit materiale, am devenit un pic mai constienti de lumea din jurul nostru.

Ne-a placut Stufstock-ul asa, mai alternativ si mai nisat, dar parca ii lipsea ceva, poate entuziasmul primelor editii.

Vezi fotografiile din galerie.

La acest articol au contribuit Gina, Ioana, Cristina.



4 comentarii vrei sa comentezi?

Cum a fost la Stufstock 2008
Ana
#1 -

Comentariu nou

Nu au fost cozi ptr ca nu a fost lume, helloooo? Cred ca au iesit cu minus rau de tot anu asta, baietii astia de la stufstock. Sau poate nu, avand in vedere ca au avut Petrom ca sponsor. Baieti destepti. Te iubim Mircea Toma, cu vama ta si cu jeepu tau cu tot.

Cum a fost la Stufstock 2008
Adina
#2 -

Comentariu nou

Tzaranco.

Cum a fost la Stufstock 2008
Arkona
#3 -

te-zet

Cu te-zet-ul dumitale categoric n-ai nici in clin nici in maneca cu patria noastra.Taranca cinstita nu esti-ai facut clar ca dispretuiesti asa ceva,in schimb pari o draguta de parvenita snoaba:Te-zet-ul sa-ti fie hrana=(

Cum a fost la Stufstock 2008
serialB
#4 -

Comentariu nou

hai ca stim cu totii care-i treaba cu festivalul asta. niste baieti se incapataneaza sa-l faca, pt ca au niste interese.
si unii se incapataneaza sa mearga, pt ca nu-si vad interesele.
va muri de la sine.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera