Cronica de film - Live free or Die Hard

Spoiler alert!

Cat de potrivit. Ajung sa vorbesc despre filmul Die Hard 4 - Live free or die hard chiar de 4 iulie, Ziua Independentei.

Haideti sa constatam evidentul de la inceput. There's some crazy s%&t in this movie. Si culmea este ca incepe destul de normal, un film mediocru de actiune cu dialoguri cam infantile si un Bruce Willis fad... dar apoi se intampla ceva. Scenele de actiune devin din ce in ce mai mari si mai bombastice si nici sa nu mai vorbesc de ultimele 20 de minute.

Pana la urma a trebuit sa ma multumesc cu ideea ca de fapt nu ma uit la Die hard 4 ci la Matrix 4, iar John McClane este "the chosen one" care manipuleaza legile fizicii cum doreste. Omul este absolut de neoprit. Indraznesc chiar sa spun ca este... unbreakable. Nu ma intelegeti gresit, imi plac exploziile si urmariri cu masini la fel ca oricarui copil al anilor 90. Dar este putin frustrant sa vezi un avion care se apropie la doi metri de un TIR si tot reuseste sa rateze blestematia naibii.

John McClane are datoria sacra in aceasta a patra parte a seriei Die Hard sa-l apere pe Matthew Farrell, hacker extraodinaire, de o gasca de banditi hi'tech, condusi de un anume Thomas Gabriel, care vor sa falimenteze Statele Unite. Zimbabwe rings any bell? Motivul pentru care acesti infractori insidiosi vor sa-i taie piuitul lui Matthew este pentru ca acesta a participat fara sa stie la crearea soft-ului necesar instalarii crizei mai sus mentionate.

McClane bineinteles intra in situatia asta in necunostinta de cauza, si apoi trebuie sa se tina si pe sine si pe pustiul enervant in viata pentru a afla cum sa-l opreasca pe Gabriel. Ce se intampla este ca trebuie sa se lupte cu o trupa de lunetisti, apoi cu un elicopter, cu mai multe automobile, cu o chinezoaica indestructibila, cu avioane si camione... Gabriel arunca tot in baiatul nostru McClane, mai putin antraxul.

McClane infrunta toate cu stoicism... Da, am spus stoicism. Willis mi s-a parut remarcabil de neamuzant in acest film desi tot arata bine kicking ass. Parca insa nu mai pune la fel de mult suflet ca inainte. I-a disparut luminita din ochi. Poate ca de vina este faptul ca filmul a primit un rating de PG-13 si nu a putut sa zica faimoasa lui replica, yippie kye aye mother fornicator. Sau poate a facut cataracta.

Justin Long incepe prin a interpreta un personaj extrem de enervant si paranoic, un fel de amalgam al tuturor cliseelor posibile cand vine vorba de hackeri. Pe parcursul filmului insa indraznesc sa spun ca incearca o semi-maturizare (si mai face una doua glume) pentru ca la sfarsit McClane sa-l considere, sniff sniff, un erou. Era nevoie de un pusti cu computer skills, deoarece sa-l trimiti pe John McClane sa rezolve o problema de hacking e ca si cum ai folosi o ranga pentru neurochirurgie.

Timothy Olyphant
interpreteaza personajul negativ si... si... Nu prea stiu ce sa mai spun despre el in afara de faptul ca arata FOARTE bine in negru. Desi stiam deja asta din Deadwood. Cu siguranta nu se ridica la nivelul lui Alan Rickman. Ma intreb si daca se ridica la nivelul lui William Sadler, colonelul inept din Die Hard 2.

Este un personaj negativ ca oricare altul, care se spune ca este cel mai genial om care a existat vreodata dar are nevoie de 3755 de lachei sa faca totul pentru el, de la infiltrarea in bazele de date ale FBI pana la deschisul usilor.

Live free or die hard este facut in spiritul filmelor de dinaintea sa si probabil ca asta e cel mai important lucru. Problema este ca e lansat intr-o vara cand avem pirati, supereroi si giant robots. Si parca-parca Bruce Willis nu face cat toti astia la un loc, in conditiile in care nu-ti pasa de nici un personaj. Zero atasament emotional.

Filmul este categoric o placere vinovata a verii, bun de vazut intr-o dimineata sau dup-amiaza la Cinema Pro daca esti elev/student si ai reducere, sau in orice moment al zilei cand te simti nostalgic si iti este dor de John McClane.

Geek memo: Fiti foarte atenti la doi actori care apar in film si pe care sigur fanii Star Trek si fanii Jay si Silent Bob ii vor recunoaste. :)