Cronica de film: Drumul dreptatii

Spoiler alert, y'all

Drumul dreptatii este unic in 2007. Este singurul film lansat anul acesta la care poti sa mergi cu tata sau cu bunicul tau, sa-i spui: "Uite tataie, filme ca pe vremea ta", dar in acelasi timp sa te simti si tu bine. Este un film care reuseste sa combine dramatismul cu actiunea, dar fara sa para prea lung sau prea incarcat.

Singurul lucru cu adevarat negativ pe care pot sa-l spun despre 3:10 to Yuma este ca e un remake. Personajele principale sunt Ben Wade (Russel Crowe) si Dan Evans (Christian Bale). Wade este un raufactor in cel mai adevarat sens al Vestului Vechi. Ucigas cu sange rece, bandit, jefuitor de diligente si cool as hell. Este genul de barbat care te impusca, iti fura calul si-ti fura si femeia. Si ghici ce? She'll like it!

yuma

Dan Evans este anti-Ben Wade. Un fermier schiop care incearca sa-si sustina familia, desi sotia lui si fiul lui mai mare nu ezita niciodata sa-i aminteasca faptul ca nu este bun de nimic. Evans asista fara sa vrea la un jaf pus la cale de Wade, iar apoi pentru a face rost de bani, este de acord sa-l pazeasca pe bandit pana este transportat in orasul Contention, de unde sa-l suie intr-un tren spre inchisoarea Yuma.

Pe drum este insotit de un doctor (Alan Tudyk), un agent Pinkerton (Dallas Roberts), un maresal al orasului in care a fost prins Wade, un vanator de recompense (Peter Freakin Fonda!) si de fiul sau, William (Logan Lerman). Problemele nu ezita sa apara, Wade fiind la fel de periculos cu catusile la maini. Mai este si banda lui Wade pe urmele lor, condusa de Charlie Prince (Ben Foster) care vrea cu tot dinadinsul sa-si scape seful.

Absolut toate personajele in acest film sunt complexe si bine jucate. Christian Bale interpreteaza perfect un om pe care tara, familia si chiar si Dumnezeu l-au parasit. El simte ca are ceva de dovedit, familiei, publicului, lui Ben Wade si chiar si fiului sau (razgaiat nerecunoscator ce este). Relatia dintre acest om si carismaticul Ben Wade reprezinta sufletul filmului.

Nu ma intelegeti gresit, in calitate de actiune si violenta, filmul nu dezamageste. Sunt cateva scene care reusesc sa te ridice din scaun, si fara CGI sau cascadorii nemaivazute. Cu toate acestea, interpretarile excelente ale lui Bale, Crowe si Foster sunt ceea ce fac acest film unul dintre cele mai bune ale anului. In special daca va este dor de westernuri.

Daca nu, este posibil sa vi se para totul foarte exagerat si foarte artificial. Are ceva de "baietii care se joaca de-a banditii si vardistii", fiind un film de barbati adevarati, care mananca friptura si beau bere ieftina. Pentru cei care vor ceva cu adevarat inteligent, cu adevarat profund, s-ar putea sa nu fie de ajuns de stimulant.

Mi se pare ca ar fi putut sa accentueze mai mult jocurile psihologice jucate de Ben Wade cu pazitorii lui. Chiar si relatia sa cu Dan. Mi s-a parut cam trasa de par ideea ca dintr-o data ar fi best buddies. Pe de alta parte, daca insistau mai mult, puteam foarte usor sa o dam in telenovele. Si asa mi se pare ca loialitatea exagerata a lui Charlie Price fata de Wade are o tenta homoerotica.

Nu mi-a scapat nici ironia faptului ca personajele principale sunt jucate de un neozeelandez (Crowe) si un britanic (Bale). Mi-ar fi placut sa-i vad mai mult pe Gretchen Mol (care o interpreta pe sotia lui Dan) si pe Peter Fonda.

Drumul Dreptatii reuseste sa dovedeasca faptul ca inca mai exista viata si potential in genul westernului. Acesta are nevoie, ca si Daniel Evans in acest film, de cineva care sa creada in el.