Cinemateca: Orgiile anilor '70, de la Roma antica la Italia fascista

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Dupa miscarea hippioata a anilor 60 care a strans mii de oameni intr-o destrabalare generala cu muzica, droguri si sex "la liber" in Summer of Love, domnisoara batrana care este opinia publica a inceput sa nu mai intoarca nasul dezgustata in fata goliciunii. Sfarsitul anilor 60 au considerat ca omenirea e gata sa treaca la urmatorul nivel - intoarcerea la antici.

Orgia insemna la origine serviciu religios, rituri "secrete". Se folosea mai ales in legatura cu celebrarea lui Dionisos, de unde s-a extins catre bacanale, satiri, nimfe, bautura in rauri, dezmat al simturilor si al trupului, o destrabalare ceremonioasa si purgativa.
 
Si pentru ca de la romani ni se trage totul, sa incepem episodul cinematic de azi despre orgiasticul anilor '70 cu Satyriconul lui Fellini din anul 1969.

Fiind inspirat de fragmentele ramase din Satyriconul lui Petronius, filmul e la fel de fragmentar precum textul. Un fel de opera bufa cu accente picaresti, care ia putin peste picior moravurile decadente ale societatii romane, filmul nu este nici o capodopera, nici nu violenteaza simturile, nu este grafic, nici explicit, dar este natural in grotescul sau destul de comic.

Un tanar cu inclinatii "saturnalice", indragostit de sclavul sau adolescent, are diverse aventuri intr-o lume antica mai mult sau mai putin mitologica - de la banchetele sardanapalice la o lupta cu minotaurul din Knossos, de la pierderea potentei (redata de acuplarea cu o vrajitoare africana) la indeplinirea unui testament conform caruia mostenitorii trebuie sa consume mai intai cadavrul proaspat.

orgy
sursa: moviescreenshots.blogspot.com


Pe langa naturaletea naiva a jocului si a situatiilor, o calitate care il face usor de urmarit chiar si dupa masa, ceea ce da valoare acestui film destul de artistic sunt cadrele si decorurile mitologice care atenueaza impresia de opera bufa si dau o calitate fantastica imaginilor - un bordel/bloc multietajat spiralat precum cercurile infernului, un desert batut de vanturi, o gloata schiloada asteptand miracole de la semizeul hermafrodit, topit ca o bacanta beata in vie.

orgy
sursa: moviescreenshots.blogspot.com



Si de la orgiile jucause ale lui Fellini, la cele pe jumatate hardcore din Caligula ('79). Spun pe jumatate pentru ca desi este cu mult mai explicit, plin de sange si cu scene de nuditate frontala, laterala, posterioara, solo sau de grup, Caligula pastreaza totusi o tenta ludica; poate chiar din cauza personajului lui McDowell - un Caligula tradator, razbunator, incestuos, demonstrativ, imaginativ, tiran, deflorator, ucigas - un monstru blond si cu ochi albastri care iti aduce aminte fara discutie de sadismul golanesc al micului Alex in hamleti si melon din Clockwork Orange ('71).

Pe langa Caligula, mai apare un alt tiran notoriu - Tiberius (Peter O'Toole), un batran decrepit in descompunere dar delicios prin sila lubrica pe care o emana. Cu siguranta inspirat (de departe) din Satyriconul fellinian, Caligula are tot felul de imagini orgistice - cu mancare, bautura si sex, impreuna si pe rand.


O urmare naturala a orgiilor romane este La Grande Bouffe ('73), care reafirma semnificatia prima a orgiei - ritualicul - si dragostea cea mai sincera, cea pentru mancare (cum zicea G.B. Shaw).

Patru tipi cu o pasiune declarata pentru mancare transforma o casa destul de fantomatica, in stil victorian, in locul de desfasurare al unui banchet dezgustator. Ce poate fi grotesc la niste oameni care mananca? In mod ideal, nimic, mai ales ca ceremonia are loc in tinuta de gala. Cei patru bucatari "gourmeŇ£i" se intrec mai intai in abilitatile culinare, apoi in capacitatile de ingerare mult peste volumul stomacului.

Ceea ce da intregii imagini un aspect orgiastic este faptul ca in intriga intervin si cateva personaje feminine (majoritatea prostituate), care sunt consumate impreuna cu (si eventual pe) felurile principale. Ceea ce da calitatea gretoasa a povestii este combinatia ritualica intre activitatile primare: mancat - defecat si unirea capetelor cercului: sex - moarte, ceea ce ne duce putin cu gandul si la Feed (2005).

orgy
sursa

Desi este mult mai greu de consumat decat cele doua filme mentionate mai sus, La Grande Bouffe nu este nici el foarte grafic, sugestia este insa extrem de puternica. Il tempereaza putin imaginea - cadrele au coloristica si lumina de pictura baroca (ca si curbele generoase ale personajului feminin principal). Distractia hedonistica sfarseste tragic, in valuri diareice si flatulenta, ca o sinucidere ritualica. Absolut nerecomandabil dupa masa. (Catherine Deneuve, care iesea la acea vreme cu Mastroianni, unul din actorii principali, nu i-a vorbit o saptamana dupa ce a vazut filmul.)


Nerecomandabil aproape sub nici o forma este Salo (le 120 giornate di Sodoma) ('75), un film de Pier Paolo Pasolini dupa Cele 120 de zile ale Sodomei a marchizului de Sade. Filmul incununeaza gradatia celorlalte filme de pana acum - festinul, orgia, mancarea, defecarea, obscenul, pornografia, punand cireasa pe tort cu ceva ce lipseste din celelalte orgii de mai sus: sadicul, violenta, mutilarea, tortura, coprofagia.

orgy
screenshot modificat

Pe scurt: actiunea e plasata in orasul italian leagan al fascismului mussolinian, Salo, unde un grup de "libertini" se inchid (teoretic 120 de zile) cu o turma de adolescenti alesi precum animalele la targ, pe care ii supun unor degradari si torturi sinistre. In acest timp, cu zambetul pe buze, declama retoric maxime cu caracter sociopolitic, se intrec in povesti despre experientele sexuale personale, in monoloage cam naive, cu pretentii de discurs flamboaiant, intr-un stil sadic lipsit de stralucire (adica de-al marchizului) si se delecteaza cu diverse torturi foarte putin rafinate dar extrem de violente, dar nu neaparat sangeroase.

De mentionat meteoric, intr-o paralela a ce se intampla pe partea cealalta a globului, este Men Behind the Sun din '88, care prezinta o tabara de razboi japoneza din China, unde, in opozitie cu orgia "libertina" fascista din Europa, oamenii de stiinta japonezi puneau tovaraseste umarul la razboiul mondial facand experimente pentru arme biologice pe subiecti vii, umani. Dar despre "ororile" cinematografice ale anilor '80 intr-un alt episod al cinematecii...



Nici un comentariu inca

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera