Carte: Lucian Boia - Occidentul: O interpretare istorica

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
In ciuda celor sustinute de partizanii corectitudinii politice, cultura occidentala este fara indoiala modelul cel mai de succes din istorie, ca dovada ca a fost luata de exemplu in intreaga lume. Institutiile democratice, capitalismul, stiinta si tehnologia, justitia, cultura inalta si cultura pop - toate isi au originea, direct sau indirect, in cele cateva tari din Europa de Vest care compun Occidentul in sensul sau restrans (si in SUA, extensia lor).

Lucrurile n-au stat insa intotdeauna asa: daca ne-am intoarce in timp 1000 de ani, am fi tentati sa dam mai multe sanse de reusita stralucitelor civilizatii ale Chinei si Islamului decat (pe atunci) inapoiatilor vest-europeni. Ce a dus la situatia actuala, care a fost cheia succesului istoric al Occidentului pe scena mondiala? acestea sunt intrebarile la care raspunde istoricul Lucian Boia in volumul Occidentul: O interpretare istorica (Humanitas, Bucuresti, 2007).

1

Profesor la Facultatea de Istorie si specialist recunoscut, chiar si in urma publicitatii de care a beneficiat in ultimii ani, mai mult in afara decat in Romania, Boia expune concis si intr-un stil fascinant (dar fara a compromite in vreun fel valoarea academica a cartii) principalele teorii privind chestiunea in cauza, de la Fernand Braudel incoace. Aidoma cliseului despre rostul studierii istoriei, viziunea unui istoric aduce o intelegere mai buna a problemelor prezentului (de la conflictele din Orientul Mijlociu la propriile noastre dificultati postcomuniste), care par mai limpezi macar in ce priveste cauzele, daca nu si rezolvarile lor.

Boia arata cum succesul occidental este rezultatul unei sinteze fericite a tot soiul de factori, de la cei strict fizici si geografici, la cultura, accidente fericite ale istoriei si dezvoltari pe termen lung. Geografia fragmentata a Europei (comparati conturul tarmurilor europene cu cel al Africii sau chiar Asiei) a favorizat dezvoltarea independenta a unui numar de culturi diferite intr-un spatiu restrans, fortandu-le sa interactioneze si sa convietuiasca. Aceasta traditie a experientei alteritatii si a sintezei culturale va fi exacerbata in era migratiilor, ulterioara caderii Imperiului Roman de Apus, permitand asimilarea in Evul Mediu a influentelor culturii arabe si bizantine, stiinta carora a propulsat cuceririle epocii coloniale, in care Europa a descoperit si apoi cucerit intreaga lume.

Geniul Occidentului, apreciaza Boia, a constat tocmai in spiritul sau deschis si sintetic: in timp ce civilizatiile concurente s-au multumit sa se inchida in sine (asemeni Chinei si Japoniei), vest-europenii nu au ezitat sa preia influente din toate culturile intalnite si sa perfectioneze inovatiile acestora, implementandu-le la scara larga. Hartia este o inventie chineza, insa aplicatia sa care a schimbat lumea, cartea tiparita, apartine Europei. Stiinta greaca si araba a fost preluata in Evul Mediu si dusa mai departe, pe un fagas deopotriva strict fundamentat teoretic dar si utilizabil practic, asigurand astfel superioritatea tehnologica a Europei asupra celorlalte culturi.

Solutiile pentru culturile ce incearca sa recupereze un decalaj mai mic sau mai mare fata de Occident nu sunt multe, insa nici de negasit. Boia respinge determinismul strict, weberian (anumite forme culturale, spre exemplu protestantismul, nu sunt preconditii ale dezvoltarii si functionarii capitalismului si democratiei), insa admite ca drumul spre modernitate este ingust si nu permite multe devieri de la modelul initial. Viitorul va arata daca sinteze alternative, precum cea chineza (capitalism in absenta democratiei) sunt viabile pe termen lung.



Nici un comentariu inca

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera