Capcane pentru "intelectuali"

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Proba Scrisa la Limba si Literatura Romana, sesiunea de bacalaureat 2006

Zice asa, la subiect: "Scrie un eseu de 2-4 pagini in care sa prezinti conditia intelectualului in societate, prin referire la un roman studiat, apartinand unui autor canonic (Liviu Rebreanu, Camil Petrescu, Marin Preda)" 40 de puncte.



foto de aici

In conditiile date, baremul se aplica pentru foarte multi viitori "bacalaureati" de la nota 6 in jos. De ce? Pentru ca au povestit despre Ion. Si despre Moromete. Da, Ion, cel care saruta patimas glia, cel care "face amor pe cuptor" si in final sfarseste cu o sapa infipta-n teasta.

Vorbeste acum vocea profesorului indignat, stupefiat, scos din minti de perlele doldora din foile de examen si de stradania de a stoarce  intelectualitatea dintr-un personaj care nu are nici in clin nici in maneca cu asa ceva.

Si apoi o alta capcana clasica: "prototipul taranului intelectual roman - Ilie Moromete" asa cum zice la comentariu; am dat Ctrl+F in "word-ul" memorat si am gasit intelectual. "Aha... gata, stiu!" Adaugam si simpatia majoritatii fata de personaj, tragem linie, adunam si... facem lucrarea pulbere.

Inainte de a trazni cu parul trebuie sa luam in calcul si factori gen emotie, confuzie, deruta, ba chiar inducere in eroare (stim de un caz in care unul dintre asistentii veniti sa imparta foile cu subiecte le-a zis elevilor ca pot scrie linisiti de Moromete).

Dincolo de orice scuza pe care le-o poti inventa, multi dintre elevii prezenti la sesiunea de Bac au fost, asa cum ei insisi s-ar caracteriza: "varza."

Si totusi, ca jurnalist carcotas sau simplu privitor de pe margine, eu ce as fi scris? Mi-ar fi alergat pixul pe foaie cum imi alearga acum degetele pe tastatura decretand lipsa de minte a examinatilor? Sau ca profesor taietor in carne vie, inainte sa infig "rosul" in lucrari si sa purced la macelarire... mi-a trecut vreodata in 4 ani de liceu prin intelectualu-mi cap sa le explic mai pe indelete elevilor cum sade treaba?

Le-am facut vreodata o comparatie, am studiat vreodata niste romane sau niste personaje in paralel? Am comis faradalegea de a discuta o opera literara in afara ceaslovului lui G. Calinescu? Am facut un minim efort de a le deschide mintea invataceilor astfel incat sa nu infiga nuca-n perete la un examen? Mi-a trecut mie, profesor de romana prin cap ca la materia pe care o predau ar putea pica un asemenea subiect?  I-am pregatit cumva? Daca da, toata stima.

Asa cum exista pe lumea asta profesori care stiu sa isi faca meseria, exista si elevi carora pur si simplu nu ai ce sa le ceri. Insa cand te trezesti ca juma' de tara comite aceeasi gafa la un examen de proportii incepi sa te intrebi, din nou, retoric si la nesfarsit... cine a inceput balamucul, elevii prosti si nepregatiti sau profesorii ignoranti, pusi pe "ars la note", dezinteresati si... nepregatiti?

Cum Doamne iarta-ma aud ca, in anul 2006 fiind, in liceele bucurestene (desigur si mai abitir prin tara) se tocesc comentarii mai ceva decat Tatal Nostru. Si apoi vine cate un respectabil domn inspector care conchide ca elevilor le lipseste "capacitatea de analiza."

Ma indoiesc sincer ca sunt multi cei care s-au obosit sa le-o cultive in primul rand. Si apoi ma indoiesc pe zi ce trece tot mai mult de buna-credinta a dascalilor care ies in strada periodic sa dea vina pe stat ca nu ii "motiveaza" suficient din punct de vedere financiar.

Un lucru e limpede, nivelul de pregatire si de cultura sau interesul fata de scoala (din partea elevilor) nu au scazut subit precum indicii la bursa. A disparut in schimb interesul fata de educatie si cheful de a preda in general (ok, din vina sistemului). A crescut numarul de pedagogi inchipuiti si neinstruiti care si-au ales meseria din comoditate, ramane la fel de mare numarul celor care au ani de experienta in spate insa una in spiritul gaunos al "dictarilor" si nuielei la palma. 

Nu contest ca sunt si oameni care stiu sa isi faca meseria si nici nu caut scuze pentru "miserupismul" general al elevilor din ziua de azi. Insa nu ma pot abtine sa nu constat, inclusiv in al doispelea ceas, halul complet anapoda in care pun problema cei aparent in masura sa schimbe lucrurile:

"Orice elev care a citit romanul „Ion” ar fi trebuit sa-si aminteasca cel putin momentul in care Ion si Ana fac amor pe cuptor. Scena aceea ramane de obicei in mintea elevilor. Si ar fi trebuit atunci sa se gandeasca la faptul ca un intelectual nu face amor pe cuptor."
Nicolae I. Nicolae, consilier al presedintelui Academiei Romane.



Nici un comentariu inca

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera