Cand ne vom plimba cu barca pe Dambovita si ce se va schimba in Bucuresti pana in 2014

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+

Nu credem ca este o supriza pentru nimeni faptul ca noua ne place mult Bucurestiul. Avem cel putin 25 de motive pentru care iubim Bucurestiul.

Dar asta nu inseamna ca nu suntem constienti ca mai sunt multe de facut pentru a fi orasul perfect. Si pentru ca stim ca si voua va pasa de Bucuresti am vrut sa aflam ce i se mai pregateste.

Printre prioritatile Primariei Capitalei se numara actiunile de schimbare in bine a Bucurestiului, rezolvarea problemei pe care o consta traficul de masini, de biciclete, cel pietonal si altele.

 Printre cei care se ocupa de "schimbarea la fata" a Bucurestiului este si arhitectul Teodor Frolu, care se ocupa de Planul Integrat de Dezvoltare Urbana, proiect contractat de Primaria Capitalei.

Noi am stat de vorba cu el si am aflat urmatoarele:

Ne povestiti despre Planul Integrat de Dezvoltare Urbana (PIDU)...

Planul Integrat s-ar putea finaliza in 3 - 4 ani daca ar reusi sa atraga finantarile necesare . PIDU pare destul de tehnic, dar se vad care sunt principiile care stau la baza acestor proiecte pentru Bucuresti.
 



Planul Integrat vine cu un concept integrat ce urmareste pe langa  fluidizarea traficului, de a da o calitate mai buna spatiului public si traseelor pietonale, de a face o conexiune mai buna intre nodurile de transport in comun, de a repara niste rupturi care exista in structura urbana  din cauza proiectelor din anii ‘80 ce au destructurat o treime din Bucurestiul vechi.

Probabil ca multa lume se intreaba de ce Bulevardul Unirii este atat de putin atractiv pentru investitii de calitate in zona comerciala? Tocmai  din cauza conectivitatii sufera aceasta zona. Degeaba va investi orasul in refacerea fantanilor daca nu va reface fluxurile vechi de circulatie ce faceau parte organica din vechea trama stradala a orasului.

Calea Rahovei, putina lume mai stie, incepea din dreptul Selari  reprezentand pentru Piata Unirii alaturi de Calea Mosilor doua artere cheie.

PIDU vine ca corecteze aceste greseli facute de urbanismul demolator, de tip  “nou”, din perioada ceausista care are efecte economice  dezastruoase si astazi dupa 23 de ani. Se vede cum aceasta parte de Bucuresti a atras foarte putine investitii de calitate.

Piata Unirii este cel mai mare nod intermodal din Bucuresti dar nu are nici un fel de identitate pentru oras. PIDU propune organizarea de concursuri de arhitectura pentru aceste spatii publice reprezentative dar  pornind de la o viziune integrata la nivelul intregului centru.

Pentru primele interventii, ce urmaresc refacerea unor conexiuni pietonale in zona centrala PIDU este in faza studiilor de prefezabilitate, urmand ca o serie de lucrari sa inceapa undeva la sfarsitul anului 2013, inceputul anului 2014.

In unele zone aceste principii deja se vad: de exemplu Downtown Bucuresti.

De exemplu, Centrul Vechi nu se poate rezuma la doar 10 strazi. Asa ca e nevoie de niste branduri suplimentare. Orasul ar trebui sa aiba cel putin 10 de astfel de zone, pe care le-am denumit camere urbane.

Zona Romana, Unirii, Universitatii, la Palatul Parlamentului vrem sa punem accentul pe curte si pe reconectarea zonei din fata Muzeului National de Arta Contemporana cu

Parcul Izvor si transformarea intr-un spatiu public de arta contemporana. Prin refacerea podului de la Izvor din Centrul Vechi pana la MNAC poti ajunge in 10 - 12 minute.

Asa mai este o zona foarte interesanta, un pol cultural de exceptie: Triunghiul muzeelor din Piata Victoriei (Antipa, Taranului si Geologiei) care sunt  repere cheie ale identitatii nationale.
 

In ce stadiu este proiectul care propunea un tren care sa inconjoare Bucurestiul?

Pana la tren, Bucurestiul are o mare problema: neavand o autostrada de centura toata aceasta aglomeratie din centrul orasului vine din tranzit, pentru ca nu este finalizat un inel median ( acum exista in planurile primariei).

Prioritatea cea mai mare este din punctul nostru de vedere o autostrada de centura, soseaua de centura este insuficienta pentru dimensiunile Bucurestiul cu tot cu zona periurbana.

Indraznesc sa spun ca este mai importanta decat orice alt proiect de mare infrastructura din  Bucuresti.

Cum credeti ca se poate rezolva lipsa pistelor pentru biciclisti?

In primul rand este nevoie de vointa politica pentru a fi facute. Al doilea pas este sa le proiectezi pornind de la niste solutii corecte, propuneri si solutii exista trebuie doar sa vrem cu adevarat sa le facem, dar nu “la misto” cum am mai avut exemple.

Sper ca cei ce au cheltuit banii pe “glumele” de piste de biciclete sa returneze acesti bani si primaria sa-I foloseaca inteligent.

Ce parere aveti despre infiintarea unei benzi prioritare pentru transportul in comun?

Din analiza pe care am facut-o noi pentru Planul Integrat in zona centrala, adica cetatenii care nu stau in afara Bucurestiului, reiese ca 70% din locuitorii Bucurestiului folosesc alte mijloace de transport. Doar 30% folosesc masina personala.

Investind in metrou si banda unica pentru transportul in comun imbunatatesti viata la 70 % din locuitori. Ce om politic ar da cu piciorul la o asemenea sansa de a strange voturi?

Si aici e o discutie: nu poti sa faci peste tot, pentru ca in unele zone iti permiti si in altele nu.

Dar daca vrei sa le faci si exista vointa politica atunci se poate. Banda prioritara va fi eficienta si va atrage mai multi utilizatori de transport in comun, scazand presiune pe trafic.

Ce sustinere aveti din partea celor de la Primaria Capitalei?

Primaria este contractoare a acestui  Planul Integrat, desi nu cred ca este proiectul lor prioritar, sper sa devina avand in vedere si capacitatea de absortie de bani europeni pe care o ofera un proiect bine gandit.

Dar faptul ca de 2 ani investesc in acest proiect e clar ca orasul merge in directia buna. Cred ca este nevoie de mai mult curaj din partea primariei in implementare acestor solutii.

De ce sufera Bucurestiul major?

De o lipsa de instrumente care sa echilibreze intr-un fel aceasta tensiune intre diversii actori si intereselor implicate in dezvoltarea urbana. De exemplu, cand e vorba de o noua constructie toti invoca motivul: e proprietatea mea si pot sa fac ce vreau pe ea.

Nu este o abordare corecta si nici legala pana la urma.

Faci parte dintr-o comunitate si trebuie sa tii cont de interesele si a celor din jurul tau. Sunt celebre exemple din diverse cartiere din Bucuresti in care frumusetea unei strazi a fost stricata iremediabil de o investitie prost facuta. Din pacate se pare ca este o regula nu o exceptie.

De asta exista administratie, societate civila, investitori, pentru ca de fapt urbanismul de calitate inseamna o negociere eficienta in care interesul public si cel privat reusesc sa se armonizeze. Orasele de succes au descoperit cheia negocierii din care toata lumea are de castigat.


Ce idei aveti pentru refacerea Pietei Victoriei?

Piata Victoriei – se va face un concurs, dar  sper sa se porneasca de la importanta si relevanta celor trei muzee de care vorbeam. Daca iar cadem in plasa pietei eroice cu o statuie in mijloc ne vom intoarce in trecut.

Are nevoie de foarte putin pentru ca acest loc sa devina un important hub cultural de exceptie.

Bucurestiul are nevoie de ancore de asemena anvergura pentru a puncta in competitia globala ca centru urban. Ai nevoie de identitate si unicitate.

Dar pentru Dambovita?

Discutia nu este daca punem sau nu barcute, ci de ce punem barcute. Dambovita cum este ea asa acum are doua probleme majore:

a) este izolata de oras prin cele doua artere ce o flancheaza. Din aceasta cauza orasul e rupt de apa. Ca sa poti sa recuperezi apa si sa aiba relevanta va trebui ca orasul sa ajunga langa apa.

b) apropierea de apa. O apa intr-un oras nu inseamna ca ai un sant de beton si vezi cum curge. E nevoie de acces langa apa, verdeata si spatiu public si sa creezi acel micro - climat ce poate racori orasul: un luciu de apa si o umbra deasupra functioneaza ca un purificator natural in centrul orasului, un “aircon” gigantic si ecologic.

Daca nu rezolvi aceste probleme orice ai face acolo nu are valoare.

Noi facem un experiment la Biblioteca Nationala impreuna cu asociatia Ivan Patzaichin avem un proiect de a crea un centru de promovare a destinatiilor de ecoturism in care sa folosim si luciul de apa dar si spatial public din jur.

Vrem sa facem un debarcader de barci cu care sa poti sa explorezi pana la Unirii, sa reamenajam  malurile, sa facem un ponton amfiteatru pentru spectacole sau pentru stat pur si simplu la soare.

Apa dorim sa o mobilam cu insule plutitoare, o instalatie outdoor, rezultatul unei competitii international de design, in care fiecare insula sa fie o promovarea a unei destitatii ecoturistice din Romania.

De un an si jumatate ne chinuim ca sa demaram acest proiect dar acum gata, l-am pornit! Acum cautam finantarea pentru proiect si speram sa fie gata in septembrie, depindem si de partenerii nostri Primarie, Apa Nova sau ministerul Culturii.

Aveti o recomandare de loc unde bucurestenii sa mearga pentru a se relaxa?

Da. Delta din Bucuresti, cu vulpi, dihori, vidre si 90 de specii de pasari. Este un loc surpinzator si magic pentru Bucurestiul de azi.

Sursa foto: Arhiva Teodor Frolu




1 comentariu vrei sa comentezi?

Cand ne vom plimba cu barca pe Dambovita si ce se va schimba in Bucuresti pana in 2014
Giammarino Nicoleta
#1 -

Comentariu nou

Ma bucur ca cineva incearca sa faca ceva ptr populatie!!!
Va doresc succes.
Sa speram ca primiti finantarea..

d'ale zilei...

Ai facut vreodata ceva ilegal?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera