Brand de tara: Romanismul

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+

Ati observat probabil ca in ultima vreme (cativa ani, cu aglomerare in ultimele luni) se organizeaza din ce in ce mai multe campanii despre romani, despre Romania, despre cum ne iubim tara, despre cum ne vindem Romania (ca imagine, desigur), si asa mai departe.

Cu putine exceptii, mentionate mai jos, curentul este pozitiv, optimist, heirupist si nationalist, dar cam de parada. In mare parte fals si fortat, daca ne intrebati pe noi, care, ne-fiind nici nationalisti intr-atat incat sa arboram drapelul de 1 decembrie la geam, dar nici anti-nationalisti incat sa ne injuram patria muma, suntem pur si simplu niste cetateni obisnuiti ai unei tari obisnuite, cu nationalitatea romana in pasaport. Nu suntem mandri de asta, nici nu ne e rusine cu asta, pentru ca romanismul (sens neutru) nu e o calitate pe care ma cerut-o, nici pe care am dobandit-o. E ca numele din buletin sau ca vecinul de la patru. Le primesti fara sa le ceri si le poti schimba cam greu.

Metropotamul a facut si el parte din acest curent, dar mai degraba pe partea negativa. Timp de vreo doi ani si mai bine la rubrica Brand de tara am luat la analizat tot felul de romanisme (acum cu sens peiorativ), nu prea flatante pentru romani, nu ca natie, ci ca civilizatie. Am spus si noi ca romanii sunt lenesi, ca romanii sunt mocangii, ca romanii sunt homofobi, ca romanii sunt scandalagii, ca romanii sunt hoti, si multe-multe altele.

Cu chiu cu vai am gasit branduri de tara pozitive, pentru ca am evitat sa cadem prea des in capcana turistica a manastirilor din Moldova, albastrului de Voronet, inventatorilor romani nerecunoscuti la adresa sau Deltei Dunarii si castelului lui Dracula.

Astazi am ales sa prezentam putin campaniile recente pro-romanism, in diversele lui forme:

 

1. Campania Radio 21 Asta e Romania sau Romanii au valoare sau Romania Simply Positive


A inceput "subversiv" cu mesaje negative: romanii nu mai au speranta, Romania nu are viitor, romanii n-au valoare, romanii nu asculta muzica buna, romanii nu sunt buni la pat, romanii nu stiu sa se distreze, apoi a acoperit NU-urile, transformand negatiile in afirmatii.

Scontand corect indignarea oamenilor carora li se spunea in fata ca-s in general prosti, indignare urmata apoi de rasuflatul usurat "a, mergeati de fapt pe pozitiv, dar ne-ati pacalit", campania a avut in cele din urma succes.

 

2. Campania De ce iubesc Romania (Pro TV, Gandul, Sport.ro, Prosport, Ziarul Financiar, Mediafax)


Sub indemnul Hai sa facem reclama Romaniei cu mana noastra! Participa la cea mai mare campanie de imagine pentru tara ta, suntem invitati sa ne spunem motivele pentru care ne iubim tara atat online, pe site-ul deceiubescromania.gandul.info/ , cat si live, in cabina Pro TV, pe stirileprotv.ro/campanii/tu-de-ce-iubesti-romania.html.

In campanie, desfasurata in mai multe medii online (mentionate mai sus), au fost implicati tot felul de oameni, romani stabiliti in strainatate, straini sau persoane publice din Romania. Gasesti aici o serie lunga de interviuri De ce iubesc Romania.

In paralel se desfasoara si proiectul mai vechi Romania, te iubesc, o serie de reportaje care prezinta Romania cu bunele si relele ei.


 

3. Visit Romania. Small Country, Great People, productie Grafitti BBDO, asociata De ce iubesc Romania


Sigur ati vazut imaginile, circula pe net de vreo saptamana. Merge tot pe valoarea personalitatilor si ni-i prezinta pe Nicolae Paulescu (insulina), Ilie Nastase (campion sugubat la tenis), Nadia Comaneci (campioana mondiala la gimnastica), Henri Coanda (motorul cu reactie) si mai putin cunoscutul Stefan Odobleja, IT-ist precoce, care "a pus bazele ciberneticii in 1941".

romanisme romanisme
romanisme romanisme romanisme

Afisele exista si in varianta engleza si in general ne plac, asa, ca teasing, cu precizarea ca avem o problema cu mesajul general.

In primul rand, "small country". Romania este a noua ca suprafata si a saptea ca populatie din Europa, acest ultim detaliu ducandu-ne pe locul 7 in topul voturilor din Consiliul UE si tot pe locul 7 ca numar de locuri in Parlamentul European. Din 27 de tari. Nu suntem defel o tara mica. Daca nu ne credeti, jucati-va cu topurile pe-aici.

In al doilea rand, asocierea dintre valorile individuale ale unei tari si vizitarea ei ni se pare nejustificata. Asta pentru ca exista o tranzitivitate fortata - avem 5 inventatori brici si 7 sportivi beton, ceea ce inseamna "great people". Ca si cum, daca am insira toate nenorocirile si oamenii "rai" din istoria unei tari am avea motive sa n-o vizitam.

A, si ne aduce aminte si de videoclipul asta, O lume fara Romania:

 

4. Campania Romanii sunt destepti, legata de ciocolata Rom


Dupa recentul scandal popular al ciocolatei rebranduite cu drapelul american, transformat intr-o mega campanie publicitara, marsand pe bruma de "nationalitate" a romanilor, care de fapt refuzau, constient sau nu, importul masiv de americanisme, Rom revine cu o noua campanie - Romanii sunt destepti.

Plecand de la premisa faptului ca... Google este oglinda care spune adevarul, campania incearca sa ne motiveze sa schimbam litera de lege a Google-ului.

Si aici ne aducem aminte de un alt Brand de tara metropotamic: Cum zic romanii ca sunt romanii?, am intrebat noi acum un an. Ce ni s-a raspuns puteti vedea aici, iar la intrebarea Cu ce asociezi Romania? puteti vedea raspunsurile aici.

Deloc flatante si deloc in concordanta cu revolta fata de... Google, dar in fond, primul raspuns de mai jos ne caracterizeaza bine:

romanii sunt Romanii sunt...

Daca mai exista cineva care nu stie cu ce se mananca aceasta campanie, Romanii sunt destepti, este vorba de felul in care Google iti sugereaza sintagme de cautare atunci cand incepi sa tastezi "romanii sunt", in diverse limbi (nota - ne plac spaniolii, nu-s inca hotarati):

romanisme

Pentru ca am stabilit deja ca un brand de tara romanesc este capra vecinului, sa nu ii lasam insa pe vecini sa fie mai prejos. Am efectuat o scurta dar la obiectul discutiei cautare pe google despre alte natii, nu chiar vecine, nici neaparat prietene. Iata ce ne-a iesit:

romanisme

Ce sa-i faci, Google nu iarta si nu uita niciodata.

 

5. Campania Antena 3 Romandria


Nici aceasta nu face parte dintre campaniile noastre preferate. Zice asa: "Spune-mi cu cine te romandresti ca sa-ti spun cine esti! Spune-mi cine te face sa te bucuri ca esti roman si ce motive ai sa-ti ridici ochii din pamant!".

Cum am precizat si mai sus, nu gasim ca e necesar sa ne bucuram ca suntem romani asociindu-ne cu o terta parte. De asemenea, ultima propozitie implica deloc transparent ca ne-ar fi rusine ca suntem romani.

Mandria prin asociere nici macar nu e o idee prea originala. Nu se poate sa inventam toti apa calda, insa numai in acest an au exista deja doua campanii legate de eroi si motive romanesti de mandrie - Descopera eroul din tine, oamenii obisnuiti si faptele lor neobisnuite, campanie Discovery, si campania, de altfel tare draguta, Avem si noi Supereroi, in care Baba Novac sta la panoul de onoare langa Greuceanu si Mihai Viteazul.

Apropo de eroi si oameni mari (ca statut, nu statura) cu care ne mandrim, amintim aici, doar pe scurt, si proiectele 10 pentru Romania si Mari romani.

 

6. Dear Romania


Parte din proiectul international Dear World, Dear Romania e o serie de fotografii care reusesc sa spuna mai mult decat au facut-o campaniile de mai sus.

Gasiti un set cu multe asemenea imagini pe pagina de FB Dear World Write our Future si altul pe pagina MyGrasp, care s-au ocupat si de Project Romania 2020.

romanisme
 

7. I Lowe Romania (n-au zis-o ei, o zicem noi)


Incheiem cu o alta campanie tare simpatica, de fapt nu o campanie, ci un tur de forta in "typografie", seria de postere create de Lowe pe care scrie Romania in diverse feluri, care bat de la distanta gradina Carpatilor. In cate feluri poti scrie Romania? Uite-asa:
- Rawmania pentru natura si salbaticie
- Roughmania pentru relieful variat,
- rHumania - aparent pentru umanitatea oamenilor, desi un francez ar putea intelege ca suntem raciti
- rWomania pentru ca avem femei frumoase
- R10mania pentru ca avem sportivi de nota 10... si cu tricou numarul 10.
- RomaInna - asta nu suna prea flatant, nu vi se pare?
- RomWinea pentru vinuri,
- Roadmania - asta probabil e o gluma nefericita, desi nu se refera la gropi, ci la Transalpina :)

Le gasiti pe toate aici. Ultima este...

romanya

Gata, am vorbit destul, mai ziceti si voi ceva. Va plac campaniile astea... pro romanisme?





1 comentariu

Brand de tara: Romanismul
Gelu
#1 -

Wrong link

In linkul spre wolopedia (topul tarilor din UE ca marime) ati pus un spatiu (%20) in fata linkului transformandul intr-unul relativ care nu duce decat la o pagina de 404 de la voi de pe server

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera