Brand de tara: Nadia

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+

Nu am inteles ce inseamna Nadia pentru straini pana cand nu m-am trezit, in diverse tari, intrebata ce mai face Nadia. Nu mica mi-a fost mirarea cand in tari asiatice ca Thailanda sau Malaezia, oamenii de acolo, cand le spuneam ca sunt din Romania, sa ma intrebe in primul rand de Nadia, inainte de a aminti de Ceausescu sau, putini dintre ei, de Hagi. Vorbim aici de oameni simpli, soferi de taxi, chelneri, vanzatori, pentru care Romania insemna Nadia.

Stiau mai multe despre ea decat stiam eu! Stiau de Montreal, stiau ca e vorba de 1976, stiau ca apoi a avut ceva probleme cu regimul si a plecat din tara. Ma intrebau ce mai face acum, ce se mai intampla in gimnastica noastra, ba chiar daca Nadia s-a implicat in politica. Sincer, nu aveam prea mare habar ce sa le raspund. Si in Europa am primit astfel de intrebari, dar mai rar, europenii aveau probabil o altfel de imagine despre Romania decat fetita care a obtinut primul 10 curat la olimpiada de gimnastica.



Mi-am dat seama atunci cat de diferita e perceptia pe care o avem noi despre tara noastra, din interior, care credem ca sunt stereotipurile noastre si ale strainilor si cu ce ne asociaza altii de fapt. Cand se vorbeste de brandul de tara, reactia noastra este "iarasi Nadia? Altceva nu avem?" Pai... cam ce si cine?

De acord ca traim in trecut cu Nadia, Hagi si Ilie Nastase. Puristii ar zice ca avem si altceva decat mari sportivi - scriitori importanti, artisti. De ce defilam cu Nadia si nu cu Brancusi? De ce Hagi si nu Eugen Ionescu(o)? Ce, englezii se lauda cu Beckham sau cu Shakespeare? Uite de-aia. Nu cred ca a fost cineva intrebat in strainatate, in afara unor cercuri restranse si elitiste, cum mai arata Coloana Infinitului.

Poate pentru generatiile mai tinere Nadia nu mai e atat de importanta. In schimb, in anii ei de glorie, toate fetitele vroiau sa fie Nadia, toate isi faceau parul ca ea, toate vroiau sa fie gimnaste. S-au lansat papusi Nadia, exista fundatii cu numele ei, Nadia face actiuni caritabile si participa la emisiuni de succes. Si, ca orice vedeta autentica, Nadia are episoade in viata ei despre care nu se stiu prea multe, pastrand misterul. Si, daca te uiti pe Youtube, uite cate milioane de vizualizari au clipurile cu Nadia.

De Nadia stie toata lumea si asta inseamna, intr-adevar, un brand. Nu se adreseaza unei categorii mici, nu vorbeste academicienilor, la fel de bine o stie si un intelectual pasionat de sport si un sofer de taxi ce se uita la gimnastica. Iar asta e excelent. Cand spui Nadia, spui Romania, performanta, excelenta si foarte multa munca, lucruri cu care zau ca nu e rau ca Romania sa fie asociata. Nadia a cucerit lumea atunci si cucerita a ramas pana acum.




Nici un comentariu inca

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera