Blogurile si jurnalismul, acesti Stan si Bran ai dezbaterilor noastre

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Da, inca o dezbatere despre bloguri. De data aceasta organizata de ambasada SUA, mai exact de Centrul Cultural American. O dezbatere unde s-a intrat dupa inregistrare si dupa o verificare stricta ca nu cumva sa ai explozibil in poseta. :) Tinand cont ca-l lasasem acasa de data asta, am intrat, dar nu suficient de devreme incat sa prind cea mai mare parte a filmului "If you can't beat 'em, blog 'em". Pacat, ultimele 5 minute pareau interesante.

Despre ce s-a vorbit? Discutia s-a impartit in trei parti, adica a fost impartita de pauzele de cafea. Rezumat pe punctele atinse in fiecare dintre cele trei parti:


Blogging, jurnalism & credibilitate - cu Ioana Avadani, Alan Eisner si Bradut Ulmanu


Credibilitatea


Pentru Ioana Avadani, blogul nu e o mare revolutie, ci o forma a libertatii de exprimare, adaptata noilor tehnologii. Cea mai mare problema a sa este credibilitatea, corelata cu faptul ca cel care posteaza poate fi anonim si nu-si asuma intotdeauna responsabilitatea pentru ceea ce scrie.

Pentru Dragos Novac, totul se reduce la credibilitate. O castigi sau nu, publicul te amendeaza. Credibilitatea nu e acelasi lucru cu popularitatea, spune Bradut Ulmanu, dand exemplul unor ziare care au ramas la fel de populare si dupa ce au scris informatii false si aberante (maine o sa fie cutremur... ). La fel si in cazul blogurilor.

Profesionalismul si acuratetea informatiei

Pentru un ziarist, spune Ioana Avadani, cel mai mult conteaza acuratetea informatiei si responsabilitatea pe care o ai fata de cititori. "Orice duma poate fi luata ca atare", spune ea. In schimb, natura jurnalismului ramane aceeasi indiferent de platforma folosita, se pot aplica la fel de bine aceleasi reguli ca intr-un ziar si pe o publicatie online. Jurnalistii trebui sa inteleaga ca pentru ei este o proba sa aplice aceleasi standarde profesionale si cand vine vorba de o alta tehnologie.

Alan Eisner da cateva exemple de bloguri care au dat informatii false, cu titlu senzationalist. Aceasta se intampla, spune el, pentru ca nu exista un proces editorial, la fel ca in cazul presei traditioanale, un filtru care sa verifice ce e corect si ce nu.

Reglemetarea si auto-reglementarea Internetului

Reglementarea Internetului, spune Ioana Avadani referindu-se la mai multe idei care au tot circulat, atat prin mediile noastre, cat si la Comisia Europeana, ar fi de natura sa cenzureze, nu sa stimuleze.

Anonimatul

Alan Eisner spune ca una dintre principalele probleme ale Internetului este anonimatul. Pot fi distruse reputatii de catre utilizatorii anonimi sau se pot crea false asteptari.

Blogul e cool, jurnalismul e invechit

Bradut Ulmanu porneste de la reclamele cu Mac versus PC. Asa cum Mac e cool, simpatic si relaxat iar PC e nervos, iritat si obosit, acelasi lucru se poate spune si despre blog versus jurnalism in perceptia multora. Jurnalistii nu au incredere in bloguri si nu le dau mare importanta, dar se intampla sa le "citeze" fara a specifica sursa.

Un blog poate sa fie sau pate sa nu fie jurnalistic, spune el, fara sa specifice cum anume trebuie sa fie un blog pentru a fi considerat jurnalistic.

Ioana Avadani spunea ca jurnalistii pot comunica foarte bine cu publicul tanar prin bloguri, despre care se stie ca nu mai citesc de mult timp ziare. Si Bradut Ulmanu crede ca ziarele ar trebui sa integreze blogurile in politica lor editoriala.

Blogul, spune Ulmanu, este o modalitate de a structura informatia, la fel ca o fotografie, un articol sau un film. Diferentele nu sunt deci atat de mari...

Blogging - aspecte legale si financiare - Cristian Manafu si Bogdan Manolea

Cifre de la Manafu

20,4 milioane de dolari au fost bagati in advertising in SUA (dintr-un raport al PQ media, citat de Manafu)
300, 4 milioane de dolari  - cifra preconizata in 2010
80% dintre bloggerii romani nu s+au gandit sa castige bani din blogging (RoBloggersSurvey)
3 milioane de dolari pe an castiga Nick Denton
7 milioane de dolari pe an castiga Drew Curtis

Cum se castiga bani pe internet tot de la Manafu

Bannere, ad sense, RSS ads, sponsorship, pay per post, sponsor post, conferinte.

Cum se vor castiga in Romania bani din blogging si la cine vor ajunge

Bloguri cu trafic mare, PR prin bloguri influente, campanii care se vor desfasura pe ent. Sumele insa vor fi mici, spune Manafu. Iar ca un blog sa poata primi bani trebuie sa nu aiba bariere de continut (cine s-ar asocia cu un blog care are pornografie si continut vulgar?), predictibilitate, vizibilitate, date verificabile si sa poata emite factura. :)

Toata prezentarea lui Cristian Manafu o gasiti aici.

Legea junglei de pe Internet cu Bogdan Manolea

Nu trebuie sa existe legi speciale pentru Internet, spune Bogdan Manolea, se aplica legile romanesti deja existente. Nu ne putem ascunde pe dupa degetul ca nu exista legislatie care sa reglementeze internetul.

Procesele nu sunt o idee buna, ne spune Bogdan Manolea. Dureaza extrem de mult, sunt o mare bataie de cap si castigul poate fi ridicol in comparatie cu efortul depus. E mai bine sa incerci sa remediezi lucruri printr-un e-mail sua o discutie.

Probleme... probleme

Criminalitatea informatica, conflictul cu o marca inregistrata, vesnicele drepturi de autor (aici, Bogdan Manolea ne recomanda creative Commons daca vrem sa fim mai permisivi cu opera noastra), continut ilegal, dovezi ale accesului fara drept la un sistem informatic (deci, daca spargeti un site, nu va laudati cua sta pe blog :) ).

O alta problema este conflictul cu politica companiei la care lucrezi. Ce scrii si ce nu pe blog? Poti fi sanctionat? Recomandarea este sa citesti bine, de mai multe ori, contractul de munca.

Toata prezentarea lui Bogdan Manolea o gasiti aici.


Blogging - activism social - Emery Dalesio, Dragos Novac, Madalina Ionescu

Tipuri de activism social pe Internet - Emery Dalesio

Initiative care cer ceva de la politicieni
Actiuni de strangere de fonduri
Bloguri care trateaza probleme ale comunitatii locale (un exemplu relevant in acest sens a fost dat de Kathy Kavalec, moderatoarea discutiei, care a povestit cum un blog a reusit sa mobilizeze un numar suficient de oameni in scurt timp pentru a schimba o initiativa a scolilor locale de a modifica delimitarea zonelor in care copiii mergeau la o scoala sau la alta).
Bloguri care dezvaluie abuzuri

Social activism si social software

Dragos Novac a dat un sens mai larg conceptului de activism social, asociindu-l cu o componenta sociala a web-ului. El a vorbit de networking, de bloguri prin care cunosti oameni cu aceleasi interese ca tine si de coagularea unor comunitati. In Romania, a amintit initiative gen Netoo sau Roblogfest. In plus, a trecut in revista din nou ce inseamna blogul si care sunt principalele sale caracteristici.

Cum actioneaza fundatiile umanitare

Madalina Ionescu a vorbit despre cum prezenatarea lucrurilor intr-o forma anecdotica, usor de consumat, pe un blog, poate atrage oamenii sa se implice in proiecte umanitare, sa doneze bani sau devina voluntari.

Cateva observatii

Blogurile dau informatia la prima mana, nu o verifica, nu dau mereu sursele. Ok, am si eu o intrebare. Aud un zvon dintr-o sursa oarecum credibila pentru mine (sa zicem ca am un prieten care lucreaza in guvern). O dau asa sau verific tot? Hai sa zicem ca vreau sa verific tot, cam cum ar fi ca eu, blogger fiind, sa cer acreditare la guvern sa-l intreb pe ministrul x de z problema controversata pe care am auzit-o.

Toata povestea asta cu credibilitatea blogurilor versus credibilitatea mediei traditionale ar trebui sa se puna in paralel cu accesul la resurse. Revenind la exemplul de mai sus, un blogger normal publica informatia asa, cu titlul de zvon sau nu, nu pentru ca nu ar vrea sa verifice informatia, ci pentru ca nu are cum.

Mi-a placut ca discutiile au fost dinamice, s-au pus intrebari si s-au dat raspunsuri, dar nu mi-a placut ca la final sala era goala. S-au vehiculat si o gramada de clisee, dar am aflat si cateva lucruri interesante, cum ar fi statisticile lui Manafu, legile si cum se aplica ele prezentate de Bogdan Manolea sau problemele ridicate, prin exemple, de Alan Elsner.

Sunt de acord ca blogurile vin ca o completare, cel putin momentan, a mediei traditionale. Informatiile sunt la prima mana, cateodata reale, cateodata nu, dar mai avem nevoie si de o presa traditionala teoretic mai obiectiva sa ne prezinte contextul. Din nou, cand bloggerii vor avea acces la aceleasi reurse, situatia se va schimba.

Daca eu spun aici, pe un blog, ca mi se pare ca prezentarea sefului meu (Big Bad Boss, il stiti) nu m-a impresionat deloc si ca mi se pare ca el dadea un sens cam prea larg si prea vag sintagmei de activism social, poate fi un conflict de munca ? :) Mi s-a parut ca vorbea pe un ton mult prea generalist (a mia oara ce e blogul, ca e de e de socializare, networking, interese comune) si ca exemplele date isi aveau locul intr-un alt context decat activismul social.

Si daca tot vorbim de activism social pe internet, se putea discuta mult si bine de pulafashion cu Salvati zidurile noastre sau de sutele de petitii cu "salvati" in cap si, mai ales, unde gresesc ele.

Mi-ar fi placut sa se discute mai detaliat despre blogosfera autohtona, despre initiative, greseli, perspective sau idei. Novac avea dreptate cand zicea ca la noi lucrurile sunt inca la inceput. Iar asta se reflecta de multe ori si in tonul discutiilor.



Nici un comentariu inca vrei sa comentezi?

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Terasa mea preferata in 2017 este ...
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera