Angel-A

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+

angel-a

Am vazut de curand la cinematograful Elvira Popescu, al Institutului Francez de pe Bd. Dacia 77 filmul Angel-A, al lui Luc Besson, ramas in memoria publicului prin creatii cvasi comerciale precum La femme Nikita, Taxi, Transporter sau Banlieue 13. Initiativa s-a petrecut la indemnul unui prieten fotograf, care mi-a spus “vezi filmul asta, ca sa inveti ce inseamna fotografie alb-negru”.

Intr-adevar, este impresionant din punct de vedere fotografic, si distrage putin atentia de la scenariu si prestatie artistica. Nu in rau, ci spre bine.

Povestea nu este originala. Unui individ american, de origine marocano-franceza (Andre, jucat de Jamel Debbouze, pe care l-ati vazut poate in Amelie sau in Asterix si Obelix – Misiunea Cleopatra), care are probleme financiare majore din cauza expirarii termenelor unor datorii, ii apare un inger, exact cand este pe punctul de a se arunca de pe un pod, in Sena.

Ingerul vrea sa faca acelasi lucru. Stupoare. Nestiind ca este inger, Andre se arunca dupa fata care ameninta sa se sinucida tocmai cand el invoca indiferenta celesta. Ajunsi la mal, uzi, infrigurati si demoralizati (mai mult el), si mergand pe ideea „daca mi-ai salvat viata, iti sunt dator cu ea“ ajung sa isi uneasca drumurile, nefiind siguri care a salvat pe care.

Ingerul, Angel-A, este o blonda de o frumusete nordica (actrita Rie Rasmussen este de origine daneza), cu caracteristicile hiperboreene tipice: blonda, picioare (foarte) lungi si inalta. Cam cu un cap si jumatate peste mititelul marocan. Cocotata pe tocuri si imbracata cu un sirag de perle …si o rochita neagra de un mini minim, Angela apare drept un inger total neconformist, pe care accentul nordic il plaseaza cu picioarele foarte .. pe pamant.

In opozitie, Andre este mic, brunet, cret, marocan (chiar si in realitate), cu mana dreapta mereu in buzunar, dar nu nonsalant, stil Alain Delon, ci umil, temator si supus (trivia: actorul are mana paralizata inca din copilarie, in urma unui accident), intr-un parpalac sui si neras de cateva zile, amintind prin miscari si sclipirea glumeata din ochi de Charlot.

Plin de contraste, filmul lui Besson. Incepand cu cele aparente, alb-negru, ale imaginii, apoi dimensionale: blonda gigantica - micul escroc vagabond. Locul de filmare, Parisul, apare si el neobisnuit. Cu exceptia catorva masini si a 2-3 dansatori intr-un club, orasul este complet gol, ca si cum totul ar fi o scena pregatita pentru initierea lui Andre intr-o viata sigura si intelegere a propriei persoane.

Pentru ca la asta se reduce: ingerul este venit ca sa il salveze de sine, sa il scuture putin si sa il puna pe picioare, dandu-i cate un bobarnac cand se inclina prea tare intr-o parte.

Desi sala chicotea frecvent, si filmul s-ar putea incadra in tipul “comedie romantica”, nu exceleaza in umor, nici de limbaj, poate mai mult de situatie. De asemenea caracterizat drept “film noir”, nu pastreaza de acolo decat noir-ul din culoarea peliculei, fiind mai mult o melodrama destul de simpatica, insa cu final previzibil, un fel de City of Angels cu happy end.

Angela, aproximativ nemultumita de situatia din ceruri, unde nu poti fuma si trebuie sa mananci calciu ca sa nu iti cada penele, dupa o decolare ratata spre casa, esueaza cu tot balast (un Andre disperat agatat de picioarele ei) in Sena – un fel de barza in picaj liber spre un viitor in care ingerii renunta la imortalitate din dragostea pentru un om.




5 comentarii

Angel-A
Trent
#1 -

Comentariu nou

is it worth seeing or not?

Angel-A
Iliuţă
#2 -

nu merita

Nu merita vazut decit daca iti plac cracii pina in git ai tipei. Cam plingi dupa bani.

Angel-A
Zeeny/CristinaP
#3 -

Comentariu nou

nu merita vazut decat daca iti place sa iti incanti ochii cu scene alb-negru regizate la milimetru. :-)

Angel-A
Iliuţă
#4 -

Comentariu nou

Cam slab pentru pretentiile afisate. Un film nu-i facut numai din craci sau filmari ingenioase. S-a vrut un film profund si nu prea a iesit. De fapt n-a iesit deloc.
Ba ma insel, a iesit deja in DVD, ceea ce spune multe. :)

Angel-A
Iliuţă
#5 -

de prin presa

Ca tot m-am ambalat cu filmul asta care nu merita prea multe, sa spicuim putin din critica de specialitate in Franta:

Le Monde: Le film se révèle bavard, le scénario bancal, la post-synchronisation faillible, les mouvements d'appareil superfétatoires, les personnages dénués de crédibilité

Cahiers du cinéma: C'est comme Amélie Poulain, mais sans couleurs et sans gags.

Libération: Angel-A est donc tout simplement un film con. Il a la connerie prétentieuse, comme si faire du cinéma, c'était accumuler de belles images.

Dau 5 stele comentariului din Libération.

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera