Ancheta: Brandurile din blogosfera - partea 1

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Auzim mereu ca blogul ajuta la construirea unui brand personal, ca orice persoana care vrea sa fie recunoscuta, orice corporatie trebuie sa aiba un blog, ca e comunicare neconventionala, refrenul care se recita la orice conferinta despre online. Mai nou, blogul e mai mult decat o moda, a intrat in mainstream, toata lumea isi face, toata lumea comunica, toata lumea are ceva de impartasit.

Roblogfest-ul incepe vineri si vom vedea atunci care sunt nu doar cele mai bune, dar si cele mai populare bloguri de la noi. Se poate pune semnul egal intre trafic si valoare in cazul blogurilor? Blogosfera noastra a ajuns la un grad de maturitate suficient de mare incat sa vorbim de branduri? Exista bloggeri despre care putem spune ca sunt un brand, pe care ii recunoastem ca fiind asa, ii citim si ii consideram credibili?

Este greu de spus daca in blogosfera traficul mare este singura conditie pentru a fi un brand. Tind sa cred ca nu si ca bloggerul respectiv trebuie sa aiba in mod real ceva de spus. In ultimul timp, blogosfera a fost invadata de "celebritati" care au vazut in blog o oportunitate de a-si impartasi ideile, de a-si face campanie electorala sau de a face misto intr-un mod "neconventional" (ce-mi place termenul asta referitor la bloguri, mai ales acum, cand neconventional e sa n-ai unul) de adversari.

Tocmai pentru ca va incepe o perioada fierbinte in online-ul nostru de zi cu zi, cand orgoliile se vor lupta in tag-uri, cuvinte si voturi la Roblogfest, am intrebat cativa bloggeri cunoscuti ce cred despre brandurile din blogosfera. Le-am pus patru intrebari, pe care le vom publica... pe episoade, pentru a avea timp sa va ganditi la ce spun ei si sa nu va bombardam prea mult din prima. :)

Ce inseamna sa fii un brand in blogosfera?

Carmen Holotescu
spunea ca e greu sa definesti brandurile in blogosfera, in conditiile in care nici macar termenul de "brand" nu are o definitie unanim acceptata. Pentru ea, un brand este un nume pe care-l recunosti, fie el al blogului sau al bloggerului. Un brand tine de "un stil de-a scrie, un domeniu despre care scrie, design-ul si dinamica in sine a blogului, dar si reactiile de pe alte bloguri".

Carmen adauga ca daca esti un brand, esti cunoscut, recunoscut, ai trafic, esti credibil si influent, dar nu este si invers. Poti sa ai aceste lucruri, dar sa nu fii propriu zis un brand si, mai ales, nu e nevoie sa ai aprecierea tuturor.

Pentru Orlando Nicoara, raspunsul e simplu: "a fi cunoscut". Alex Mihaileanu considera ca "brand" e un cuvant cu prea mare greutate, cel putin la noi. "teoretic, a fi un brand in blogosfera inseamna, in primul rand, a avea influenta/autoritate". Pentru el, traficul e mai putin relevant, iar ca exemple in acest sens ii da pe Bobby Voicu si pe Dragos Novac. Pentru a sintetiza, Alex zice ca brandurile sunt de fapt reprezentate de cei care au ceva de spus cu adevarat, ies in evidenta, sunt citati in ziare.

Si Cristian Manafu considera validarea de catre media un criteriu, cand esti intervievat despre bloguri, dar si cand esti preluat si citat pe web, dar si cand esti abordat sa dai sfaturi si alti bloggeri incearca "sa-ti intre in gratii". Sunt importante si sondajele, e bine sa iesi in primii 10-20 cei mai bine cotati bloggeri. Pentru Manafu, "traficul si credibilitatea au mai putin de-a face cu brandul", influenta fiind cea mai importanta.

Ce te defineste in blogosfera, se intreaba Manafu, cu ce esti asociat? Pentru Andressa, brandul inseamna ca oamenii sa asocieze numele blogului cu anumite valori, iar Eugen Erhan spune ca este nevoie sa fii asociat cu o anumita atitudine intr-o anumita nisa. In acelasi sens, Manafu nuanteaza problema brandului blogosferic, spunand ca nu exista blogger care sa fie cunoscut in toata blogosfera. Care e atunci cea care conteaza? "Ar trebui sa consideram blogosfera acel spatiu in care coexista acei bloggeri care au auzit de unul dintre urmatorii: Andressa, Zoso, Adrian Nastase, Catalin Tolontan si Victor Ciutacu. Daca nu ai auzit de ei ca bloggeri nu esti in blogosfera. Esti blogger, dar din alt film. " Vorbim deci, spune el, de doua tipuri de branduri: cele recunoscute in domeniu si cele recunoscute overall. 

Si Piticu spune ca e prematur sa vorbim de branduri in blogosfera. Pentru el, branduri sunt produsele care se vand, pe care le consumam in mod regulat si propune sa inlocuim cuvantul brand cu "nume". Ce inseamna sa fii un nume in blogosfera? "Aici vine vorba de notorietate, vine vorba de implicare si de cat de bine prinde la public. Sa fii cineva in blogosfera inseamna ca trebuie sa scrii bine, sa ai vizitatori nu multi, dar sa ai parte de comentarii si pareri atat de multe incat sa faca ca numele tau sa fie auzit prin diverse medii". Spre deosebire de Subiectiv, Piticu nu crede ca influenta e cea care te avantajeaza in blogosfera, pentru ca ai parte de comentarii foarte proaste. In schimb, spune ca e bine sa ai ceva vechime si un background bun, cum este, de exemplu, Nastase. Si credibilitatea e importanta, spune el, iar asta implica "sa nu spui baliverne" si sa-ti argumentezi parerile. "Partea cea mai interesanta e ca notorietatea asta trebuie sa ti-o cresti si sa o cultivi, e la fel ca o floare, tre sa o uzi tot timpul cu subiecte si chestii noi. "

Bogdana Butnar nu crede in diferentierea brand online/offline, ci in faptul ca unele bloguri sunt mai influente decat altele. Un brand este un cumul de atribute mentale, nu pe net sau pe strada, ci in capetele noastre. "Pana cand vom reusi sa ne impartim creierul in first life si second life impartirea este arbitrara ", adauga ea. Bogdana evalueaza valoare de brand ptin puterea de persuasiune si prin endorsment. Un blog bun este cel in ale carui recomandari crezi. Credibilitatea face brandul si nu traficul. Pot exista bloguri cu un trafic minim dar cu cititori care poarta numele blogului pe tricouri." Puterea nu vine doar de la blog in sine, ci poate fi vorba si de un brand personal adus pe net, iar aici Bogdana il da exemplu pe Marius Ghenea.

Si Vivi face analogia dintre brand online si offline. Pentru el, "un brand este o eticheta care identifica o entitate", la care oamenii au anumite asteptari si cu care se identifica. Un brand de succes este acela care creeaza anumite asteptari pentru o categorie de consumatori. In cazul bloggerilor, un brand inseamna ca prezenta etichetei pe produs (text) sa creeze asteptari legate de calitatea ideilor, formei si atitudinii, cu care cititorii se pot identifica. "Ca si in offline, vor exista brand-uri de consum dar si 'de lux', trendy dar si alternative, serioase sau de entertainment. Ar fi gresit sa restrangi analiza unui brand doar la una din aceste trasaturi (trafic, influenta, credibilitate)."

Sintetizand raspunsurile, sa fii un brand in blogosfera inseamna sa fii cunoscut, influent, credibil, sa ai trafic, sa iesi in evidente, sa fii validat de media, sa fii un model pentru alti bloggeri, sa fii linkat, sa ai un stil definit, un domeniu, sa ai comentarii si sa provoci dezbateri, sa fii asociat cu anumite valori, sa se poata identifica cititorii cu ideile tale.



4 comentarii

Ancheta: Brandurile din blogosfera - partea 1
Piticu21
#1 -

:)

mistooo da ;)

si ca sa fiu rautacios ... uite asa faci un articol gratuit :P

Ancheta: Brandurile din blogosfera - partea 1
dragos
#2 -

:)

...sau mai degraba esti rautacios gratuit :))

Ancheta: Brandurile din blogosfera - partea 1
Patrick Bateman
#3 -

Comentariu nou

Noi, la Tsigara de dupa, actionam ca niste pirati ai brandului personal. Nu discreditam neaparat ideea de brand personal, ci mai degraba o demonetizam, si ulterior ii acordam o noua valoare, in mod subversiv.
Nu incercam sa fim originali, pentru ca nu credem in originalitate. Nu credem ca apartinem blogosferei, pentru ca blogosfera romaneasca ne-a plictisit de la aparitie, si continua s-o faca. Nu credem in cultura urbana, pentru ca suntem de la tzara. Nu facem amor, pentru ca suntem prea ocupati cu a fute..:)

Ancheta: Brandurile din blogosfera - partea 1
dragos
#4 -

:)

bine ca sunteti voi destepti mah =))

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera