Album: Rammstein, Liebe ist für alle da

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+

"Slabut", aud din toate partile. Ba defel, as zice eu. Poate e din cauza ca n-au mai scos material nou de 4 ani, poate din cauza ca sunt in turneu si perspectiva de a-i vedea in concert e palpabila, dar zau daca nu e un album bunicel. Mai mult de atat, nu imi amintesc cum s-a lansat Rosenrot in 2005, dar campania de promovare a Liebe ist... a fost sustinuta cu canale de comunicare pe Facebook si Twitter si placut de urmarit mai ales in offline - vezi aici fotografii din sesiunea de stick up cu inimioara LIFAD prin toata Germania (desigur, LIFAD e pe Facebook ca "religious organization" :-).

In continuare, desi inca mai descopar lucruri noi la fiecare ascultare, am impartit cele 16 piese de pe cele 2 CD-uri pe trei caprarii: ze top of ze top, la creme de la creme, apoi cele medii, bunicele dar nu foarte, caracterizabile prin indefinibilul Bückstabü, si in ultimul rand piesele de umplutura sau care mi se par absolut nereusite. (atentie, urmeaza pareri personale).


 

Willkomen in der Dunkelheit



Wiener Blut [7]- in ciuda numelui cu rezonante de vals vienez, e cea mai controversata piesa de pe album (odata ce a trecut febra cu porno Pussy, e cazul sa ne luam de lucruri mai serioase). Se pare ca piesa, care incepe cu o nevinovata invitatie in beciul de sub castel, unde asteapta "paradisul" din intuneric, face referiri la cazul Joseph Fritzl, recent pe tapetul justitiei in Austria. Herr Fritzl si-a tinut fiica timp de 24 de ani in pivnita casei, aducandu-i apa si mancare de doua ori pe saptamana si facandu-i si 7 copii in rastimp. Presa romaneasca, urmand ovineste modelul de scandal al ziarelor din vestul Europei, a inceput deja sa scrie cu litere de-o schioapa prin ziare: "monstrul Fritzl, promovat de albumul Rammstein". Nu este prima, probabil nici ultima data cand o piesa Rammstein se inspira din vreun caz oripilant pentru opinia publica - spre exemplu cazul canibalului din Rotenburg, care a taiat (muscat?) penisul unui voluntar, apoi l-au mancat impreuna, a inspirat piesa Mein Teil. Si daca am sti noi ce o fi zacand in spatele tuturor cantecelor lor...

Donaukinder [2 de pe CD-ul 2] - e una dintre piesele mele preferate si vine cu un bagaj vizual terifiant: pe Dunare, sus, spre izvoare, apa curge rosu, lebedele-s moarte pe maluri, pestii respira greu la suprafata apei, de pe coline se ridica o miasma ingrozitoare si nimeni nu stie unde sunt copiii. O imagine pe care o asociez pe rand, pentru sensuri si senzatii diferite, cu povestea Fluierasului din Hamelin, care s-a razbunat pentru zgarcenia orasului rapindu-i toti copiii in munti cu acelasi cantec cu care scapase orasul de sobolani (Alle Ratten fett und satt), cu povestea Regelui Arinilor a lui Michel Tournier, rapitorul de copii si, in ultimul rand, cu macabra scena ramasa dupa disparitia misterioasa a tuturor copiilor in Running Wild a lui J.G. Ballard.

lifad lifad

Frühling in Paris [6] - trebuia si un lied, si unde sa-l fi plasat mai romantic decat la Paris, primavara. E adevarat ca si anotimpurile sangereaza la Rammstein (der Frühling blutet in Paris), dar daca merita vreo trupa de metal sa transpuna in vreo balada cuvintele lui Edith Piaf (non, je ne regrète rien), atunci ei sunt. Fara vreo linie melodica iesita din comun pe parcursul strofelor, dar cu o chitara acustica obsesiva, are ca punct forte refrenul, care mi se pare -atat ca versificatie cat si muzical- una dintre cele mai mestesugite lucraturi de pe album.

Waidmanns Heil [3] (Salutul vanatorilor) - desi numele si intro-ul cu cornuri de vanatoare m-a dus initial cu gandul la Corul vanatorilor din Freischütz, e inca una dintre piesele "tari", in primul rand pentru refrenul la care Till rage ca pe campul de lupta "Die Kreatur muss sterben!" (bestia trebuie sa moara), apoi pentru ca e foarte intrigant bridge-ul, care introduce un leitmotiv pe care nimeni din redactie nu reuseste sa puna degetul. Daca reuseste cineva sa localizeze micul refren de pe cuvintele "Auf dem Lande, auf dem Meer, lauert das Verderben", sa ne spuna si noua.





Bückstabü



Rammlied [1] - e un inceput minunat pentru album, cu litanii murmurate in reverberatii de catedrala, pentru ca in scurt timp sa iti explodeze urechile: "Ramm-Stein!" E o piesa care are acele extreme caracteristice rammsteinilor, trecerile bruste de la corale la heavy metal, la riffuri aspre de bass, solo-uri de chitara, imblanzite iar de incantatiile lui Till. Ne place.

Liebe ist für alle da [9]- cu sonoritati de heavy metal a la Metallica si cu reminiscente de Asche zu Asche, incepand in acelasi stil abrupt de senzatii (corpul cald, crucea fierbinte - vs apa calda, corpuri frumoase), este piesa care a dat numele albumului, dar al carei mesaj, dragostea e pentru toata lumea, nu e deloc asortat cu tema martiala, cu rafalele de tobe si nici cu initialele LIFAD, sub care este cunoscut albumul si campania de promovare, abreviere aparent nevinovata, dar care cel putin pe mine ma duce cu gandul prin sonoritate la insurectiile palestiniene (intifada) si la un mesaj general destul de opus ideii de iubire globala.

Bückstabü [5]  sau B******** - un cuvintel fara adresa in dictionar, aparent inventat de rammsteini, si care pare sa insemne orice vrei. Piesa de rezistenta este urletul de refren lui Lindeman, care parca e posedat.

Roter Sand si Liese [ultimele piese ale celor doua CD-uri] mi se par foarte distractive. Construite amandoua pe acelasi sablon sonor, prima este un cantec despre o tragedie romantica, terminata intr-un sarut de praf de pusca, a doua, mult mai simpatica, este un cantecel bucolic despre tarancuta Liese, care paste gastele, si tanarul Jacob, care o iubeste cu secera.

Haifisch [4], despre rechinul care locuieste in apa si din cauza asta nimeni nu-i poate vedea lacrimile, e cam lunga si destul de monotona, dar are o sonoritate interesanta pe alocuri, datorita intro-ului si temei de orga a la anii '80.



Just a little bit, be my little bitch



Ich Tu Dir Weh [2] - are niste accese de sound heavy metal destul de pur, dar este destul de monotona, desi are un laitmotiv interesant la bass care parca ar cere un crescendo si te lasa un pic nesatisfacut. Nu e tocmai memorabila, decat daca iei in considerare versurile, care se refera la ceva obiceiuri BDSM, in care totul e permis pentru placere, cu imagini suculente implicand cutite, sarma ghimpata, sare pe rani, ace, clesti si ferastraie boante.

Pussy [8]. Despre ea am vorbit pe larg la momentul lansarii infamului videoclip - citeste aici.

Mehr [10] - una din piesele ceva mai electronice, incepe cu o joaca primavaratica la clape, pentru ca apoi sa sfasie atmosfera feerica cu cel de-al treilea pacat capital - lacomia: "Ich brauche mehr!Mehr!Viel mehr!Noch mehr!" (Am nevoie de mai mult, mult mai mult, si mai mult).

Fuhre mich - prima dintre bonus tracks, are un inceput care duce iar cu gandul la Asche zu Asche, cateva masuri mai lent, nu e o piesa prea reusita si nu te lasa cu nimic, cu exceptia unui sentiment rece ca ti se strecoara ceva libidinos dupa ceafa... ceva care mai vrea sa fie tinut si in brate, ca un limax rece, lipicios si fericit.

Halt [3 de pe CD2] - nu displace, in general, are o calitate de transa si hipnoza a soaptelor joase ale lui Lindeman, pe care ti-l si imaginezi cu o privire dusa, pana sa inceapa sa intoneze martial Stai! Nu misca!, dar ramane una din piesele de categorie usoara.

lifad lifad

Voi ce parere aveti despre LIFAD?
 





8 comentarii

Album: Rammstein, Liebe ist für alle da
Rin Tin Tin
#1 -

Right

Nu stiu cine zice ca albumul e "slabut". Probabil ca dumb rockers (in ultima vreme sunt din ce in ce mai convins ca-s din ce in ce mai multi) care cred ca Rammstein sunt nazi, pentru ca suna german :) Desi are un sound putin mai comercial (dar tendinta asta nu e noua), albumul e f. tare.

Album: Rammstein, Liebe ist für alle da
Qwerty
#2 -

Refrenul din Waidmann's Heil

Mie-mi aminteste de http://de.wikipedia.org/wiki/Auf_der_Mauer,_auf_der_Lauer

Album: Rammstein, Liebe ist für alle da
revo
#3 -

Metropostein

Ca fan Rammstein (dar nu d-ala over the edge) initial nu m-a "satisfacut" (ca sa fiu in tema) albumul, mai ales ca nu stiu cine stie ce germana, insa dupa ce am mai cautat cate ceva despre fiecare piesa in parte pot spune ca sunt mai mult decat multumit ptr. un produs care credeam ca o sa fie un esec (ca toate chestiile mediatizate prea mult de altfel ... lumea incepe sa se astepte la ceva cel putin extraterestu). In final constat ca e inca un produs de calitate de la ei.

Mie imi place de review`ul facut de voi. Credeti-ma ca ati intrecut site`ul/forumul cu el .. acolo inca sunt topicuri gen "Mi s-a spus ca toate rockeritzele sunt mai scunde, credeti ca sunt scunda? am 1.50, HELP"

Album: Rammstein, Liebe ist für alle da
revo
#4 -

correction needed

*forumul rammstein / Ro , de asta era vorba

Album: Rammstein, Liebe ist für alle da
nocturna
#5 -

rip-off

"Frühling in Paris - Fara vreo linie melodica iesita din comun pe parcursul strofelor, dar cu o chitara acustica obsesiva, are ca punct forte refrenul"

care linie melodica "banala" si "chitara acustica obsesiva" sunt portishead - the rip. ripoff, that is.

Album: Rammstein, Liebe ist für alle da
Alice
#6 -

LIFAD

Albumul este foarte bun. O sa-i vad la Paris in decembrie. Timpul trece mult prea greu ;)

Album: Rammstein, Liebe ist für alle da
st pauli
#7 -

Comentariu nou

Excelent articolul!
Placut sa mai gasesti oameni culti:)
Ft tari si pozele de pe blog!

Album: Rammstein, Liebe ist für alle da
florin
#8 -

hei hei

interesant review. mie mi se pare un album bun, nu pot sa zic excelent. astept sa ii vad live. mie mi se par versurile interesante si lovesc la fix in nemti, care in general sunt obsedati de sex si orgii - desi nu recunosc nici in ruptul capului. cat despre rammstein, succesul lor s-a bazat intocmai pe iesitul din comun - trupa oomph (daca ati ascultat) canta in acelasi stil, dar fara ceva aparte nu au reusit sa devina celebri.

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera