Pe ce dam banii: car tuning

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Un domeniu delicat pe care nu l-am aprofundat deoarece pentru multi a-ti tuna masina este sinonim cu a pune un sticker pe capota. Da, aparent pana si aceasta simpla actiune de decorare poate fi considerata tuning. Si pentru ca nici nu prea pricepem, deoarece suntem mandri posesori de biciclete (unii dintre noi).

Car tuning este mai mult decat un simplu hobby sau o pasiune intensa pentru mandria motorizata pe care o tinem parcata in fata blocului, este o intreaga industrie care prinde si la noi. Multi sunt cei care investesc in automobilul lor mai mult decat in orice alta activitate, nu doar bani, ci si foarte mult timp. Timp pe care il petrec in cautarea pieselor potrivite, obtinerea si montarea lor. Tuning-ul nu este o activitate pasagera, pentru multi ajunge sa fie o parte obisnuita din viata lor.

Car tuning se refera la modificarile facute unei masini cu scopul de a-i imbunatati performantele si controlul, sau pentru a o face sa arate mai bine, mai cool. Acest fenomen a aparut deoarece producatorii de masini scot pe piata masini cu performante medii, standard, care nu sunt pe gustul impatimitilor de viteza (ca doar nu cresc puterea motorului pentru ca vor sa stea mai comod in scaun, nu?).

Cum nu toti soferii sunt la fel, tuning-ul a devenit felul lor de a detine masina visurilor prin modificarea diverselor componente care nu ii satisfac, unii cauta un consum mai mic, altii doar vor sa fie mai rapida (si ii mai scot din scaune, sa nu mai fie asa grea) si unii doar vor sa aiba cea mai zgomotoasa masina din parcare (si o umplu cu difuzoare).

Tuning-ul se poate face pe interiorul masinii sau pe exterior (cu scopul nu doar de a face masina sa arate fain, ci pentru a o face mai aerodinamica). Cele mai intalnite modificari pe exterior sunt schimbarea mastilor, a rotilor si jentilor, a farurilor, adaugarea de eleroane, ventilatii, antene mai performante si neoane sub masina (unele arata bine, altele au doar o functie practica).

Un astfel de tuning poate costa ori destul de putin, cateva sute de lei doar pentru modificari mai mici sau poate ajunge la mii de lei, pentru o schimbare la fata totala. Cele mai haioase astfel de modificari sunt cele in care un tip de masina este modificat sa para un alt tip, considerabil mai scump. Nu stiu cati isi aduc aminte de Dacia Nova de pe Elisabeta facuta sa para BMW, de la o distanta considerabila.

Schimbarile de interior incep cu cele mai mici lucruri, schimbarea huselor si ajung sa fie extrem de complicate, modificarea bordului, includerea unui computer de bord sau schimbarea completa a sistemului multimedia (ecran video, DVD player s.a.). In materie de tuning audio una dintre cele mai cunoscute companii din Romania este Wizards, care reuseste sa impresioneze prin creatiile sale in fiecare an in cadrul Salonului Auto.

Totusi cele mai complexe modificari sunt cele care afecteaza direct performantele masinii, restul sunt doar pentru confortul si placerea posesorului. Dar atunci cand iti pui un cip care sa creasca cuplul motorului, atunci nu te intereseaza nimic altceva decat viteza.

Costurile implicate de tuning sunt ridicate, undeva pe la cateva mii de euro, iar in ultima vreme au aparut si firme specializate (vezi link 1, link 2 ) care sa te scape de experimentele in garaj. Cei interesati pot gasi informatii si sfaturi aici si aici.



1 comentariu

Pe ce dam banii: car tuning
Catalin
#1 -

Comentariu nou

cine are plateste, cine nu... mai priveste

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

d'ale zilei...

Ai spirit civic?
|Rezultate|Alte sondaje

Descopera